Nombre total de pages vues

25 novembre 2015

Mon jour ordinaire à la Poterie de Gradignan * Mano eiliné diena Gradinjano Keramikoje

Est-ce que j'ai déjà raconté comment se passe mon travail à l'ancienne Poterie de Gradignan, où j'anime un atelier de cuissons raku chaque lundi ? Je crois que non. C'est pour ça que j'ai décidé d'écrire un espèce de monologue pour raconter ma journée.

 "Je vais prendre la rocade, ce sera plus vite, on roule bien en ce moment... voilà ma sortie... ah, les ronds-points ! un, puis deux, enfin le troisième, ça me fait tourner la tête... Je déteste aussi les ralentisseurs, surtout quand je transporte les pièces pour le biscuit. Parfois, à cause d'eux, les parties les plus fragiles se cassent... Mais bon, nous sommes arrivés.

Poterie de Gradignan avec son four bouteille * Gradinjano Keramikos pastatas su senąja butelio formos krosnimi
Tiens, il y a quelqu'un à la Poterie, le portail est ouvert... Salut, Cyril ! Tu vas bien ? Dis donc, mais on se gèle ici ! Fais attention, tu vas prendre froid... Dans notre salle d'émaillage, c'est comme à l'intérieur d'un frigo, il fait même plus froid que dehors... ah merci, je vois que tu as mis un peu de chauffage, ça va nous aider. Oui oui, j'ai quelques personnes qui viendront émailler et cuire leurs pièces. On va faire au moins un four.
Les émaux que tu prépares là, c'est pour du grès ? Petits échantillons, n'est-ce pas ? parce que ceux de raku, nous en avons assez. Oui, vaut mieux qu tu couvres tes échantillons pour les garder propres... non, c'est pas grave, laisse les sur la table, ils ne dérangent absolument pas, il y a assez de place pour tout ici.

quelques échantillons des émaux raku * keli raku glazūrų pavyzdžiai
Bonjour les filles, comment ça va ? Vos pièces biscuitées sont sur l'étagère, prenez les. Vous avez réfléchi, quelles couleurs vous allez mettre ? La fritte marche toujours, elle craquelle super bien, je l'adore. Je t'apporte ça. Voilà. T'as dépoussiéré ta pièce ? Bien. Et toi, tu veux quel émail, du rouge ? J'ai du beau jaune aussi, il craquelle bien, mais il faut mettre en épaisseur. Prends plutôt celui-là, il est plus lumineux... Tiens le fouet, mélange bien, puis prends la louche et fais couler comme ça... regarde, il y a un petit manque par ici... oui, avec un pinceau. Ah ah, ça va être joli, je pense... mais oui, ne t'inquiètes pas. N'oublie surtout pas enlever l'émail du fond, sinon ça va coller sur la plaque ! Bon, nous avons ça à mettre dans le four, puis ça... et les trois bols...
Les filles, je vais commencer à enfourner, apportez moi vos pièces émaillées près du four. Alors voyons... l'oiseau va aller ici, les deux petits bols par là, et la statue, comme elle est grande, je vais l'installer ici. Je crois, que je vais mettre un deuxième étage. Voilà, c'est stable, rien ne se touche. Ah, tu as encore une petite tasse ? Dépêche-toi à l'émailler, je vais lui trouver une petite place... C'est bon ? Je ferme le four, attention. N'oublions pas le pyromètre... voilà... mon briquet. J'allume ! Bien, il est seize heures moins quart. Nous avons une bonne heure devant nous, voulez vous un café, les filles ? ou un thé ? Allons nous installer au soleil, il fait frisquet aujourd'hui... mais attendez un peu, quand on va ouvrir le four, là, on aura chaud !
On va monter jusqu'au 960°. Je vais préparer la sciure... puis l'eau... tu peux apporter les éponges, s'il te plait ? merci. Il est  810°.... ça y est, il est 950° degrés ! Attention, bientôt on va ouvrir ! Vous êtes prêtes, les filles ? Où sont mes gants ? là... ma pince... Je ferme le gaz, je retire le pyromètre... on y va ! Oh que c'est beau, toutes ces pièces rouges !!

je défourne * traukiu karštus molinukus iš krosnies
je mets les pièces dans le bac de l'enfumage avec de la sciure * išdegtus darbus dedu į aprūkymo talpą su medžio pjuvenomis
D'abord je prends celui-là... attention... chaud devant !!! de la sciure sur lui !! oh-la-la, cette fumée fait tousser, la vilaine ! jetez la sciure là, encore un peu ! couvrez la pièce ! attention, une autre arrive, j'la mets où ?? là, peut être ?... bieeen, comme ça... fais gaffe, n'approche pas trop, t'as pas de gants toi, tu vas te brûler ! et encore cette petite bidulette dans le coin... oui oui, sur elle aussi un peu de sciure... ça y est, on ferme !! Ouf, rien de cassé, super... on va attendre un petit quart d'heure pour que tout s'enfume bien... laissez moi respirer, j'ai chaud !!
Notre quart d'heure est passé , on va voir, qu'est-ce que ça a donné ?... attention, les voilà ! oh regarde, ton bol est très beau ! et celui-là aussi... touche pas encore, il est chaud ! arrose-le un peu, comme ça... tiens, c'est pas une fissure, non ?... voilà ta statue... elle est magnifique ! attends, elle est grande et épaisse, ne la plonge pas dans l'eau, laisse refroidir. oh le petit oiseau, comme il est mignon ! t'es contente ? moi aussi !
Gratte ici encore, la saleté va partir... n'hésitez pas à frotter avec du cif ou avec un produit pour la vaisselle... non, c'est vrai, tu mets tes pièces dans le lave-vaisselle ?? ça alors ! mais bon, si ça nettoie sans abimer, tant mieux.
Bon les filles, ça va être l'heure de tout ranger... Mais de rien ma chérie, je suis contente que toi, tu aime tes pièces. Oui, prochaine fois on va faire encore mieux !
Rentrez bien, au revoir ! A lundi prochain !
... ... ...
Tiens, la lune s'est levée... il se fait tard, il est temps de rentrer pour moi aussi..... "

la lune s'est levée * ménulis patekéjo

**********************************************************************************

Ar kada nors pasakojau, kaip man dirbasi senojoje Gradinjano Keramikos gamykléléje, kur dabar įrengtos keramikos studijos ir kur aš vedu raku degimo dirbtuves ? Manau, kad ne. Todél ir nusprendžiau parašyti tokį kaip ir monologą ir papasakoti apie vieną eilinę mano dieną.

"Važiuosiu greitkeliu, šiuo metu ten gerai važiuojasi... štai mano išvažiavimas... vienas žiedas, antras, paskui trečias...dzievuléliau kiek jų čia daug, galva tuoj susisuks... o dar šitas "gulintis policininkas", nekenčiu jų, ypač tada, kai vežu sausus pirmam degimui skirtus darbus, juk jie tokie trapūs. Juk būna, kad kartais po kratymo šukeles atvežu, nors ir važiuoju atsargiai, lyg gabenčiau kiaušinius...
Na štai, atvažiavom. O, kažkas jau yra viduj, vartai atidaryti... Sveikas, Cyril, kaip laikaisi ? Ei, bet ir šalta pas tave ! Ar seniai tu čia, ar dar nesušalai ? Mūsų glazūravimo kambarys tikrai kaip šaldytuvas, čia neretai būna šalčiau negu lauke... oi tai ačiū, kad atnešei šildyklę, gal patalpa kiek sušils, kol mano lankytojos ateis. Taip taip, ateis glazūruoti ir bent vieną krosnį turésim išdegti.
Tos glazūros, kurias tu čia gamini, tai juk bus akmens masei skirtos, taip ? bandymams ? nes juk raku bandinukų tai mes turime... ne ne, gali palikt juos ant stalo, jie netrukdo, tik uždenk, kad mes netyčia nenutaškytumém. Vietos visiems užteks.
Sveikos, merginos ! Kaip jums sekasi, kas naujo ? Jūsų pirmą kartą išdegti darbai jau stovi lentynose, pasiimkite ir neškités ant stalo. Ar apmąstéte, kaip glazūruosite, kokiomis spalvomis ? O taip, ši permatoma glazūra čia puikiai tiks, ji gerai skilinéja, visuomet puikiai pavyksta... tik gerai dulkes nuvalyk nuo savo darbelio. O tu raudonos nori ? aš žinok ir geltoną gražią turiu, tik jos reikia kiek storiau tepti... imk va šitą, ji šviesesné... te tau šluotelę, gerai išmaišyk košę, nes visi pigmentai dugnan nusédo. Dabar imk samtį, laikyk ir pilk va taip... labai gerai ! oi, žiūrék, čia liko nenuspalvinta vietelé... na nieko, mes ją teptuku, štai šitaip. Ak jaučiu, kaip bus gražu ! ne ne, neabejok, bus gerai, pamatysi. Tik neužmiršk nuvalyti dugno, antraip tavo puodas prie krosnies plokštés prilips, pagadinsi man plokštę, ir neišsimokési paskui, héhéhé...
Puiku, désim krosnin šitą, paskui šitą... ir dar tavo tuos tris dubenélius... Merginos, aš jau varau prie krosnies, neškite man savo baigtus glazūruoti darbus.
Nagi, žiūrim ką turim... paukštelis eis čia, du dubenéliai šičia, trečias čia... tavo statulą įtaisysiu va čia, nes ji plati. Manau, kad teks krauti ir antrą aukštą... Tu turi dar vieną puodelį ? paskubék nuglazūruot ir nešk jį šen, iškepsim ! Na, atrodo viskas... niekas nesiliečia, stabiliai stovi... démesio, uždarau krosnį. Negalima pamiršti pirometro... štai taip... kur mano žiebtuvas ? ką mano-mano-manometras rodo ?.. va... uždegiau ! Tai smagiai gaudžia.
Taaaip... dabar yra be penkiolikos keturios, turim gerą valandą. Merginos, gal kavos, arbatos ? Ir einam į saulę, šiandien taip šalta... užtat kai pečių atidarysim, tai tada jau pasišildysim, tada bus karšta ! Temperatūrą kelsim iki 960°. Tuoj paruošiu pjuvenas... paskui vandenį... gal galétum atnešti kempines ?.. ačiū.
O, jau 810°........ Démesio, jau 950°, tuoj atidarysiu krosnį, eikite šen visos ! Kur mano pirštinés ?... žnyplés ?... merginos, pasiruošusios ? užsuku dujas, ištraukiu pirometrą, viensdutrys, važiuojam ! Uch koks nuostabus raudonas karštis, kad jį kur !!
Pirmiausia imu žnyplémis šitą... atsargiai, labai karštas... dedu... mesk pjuvenas ! ... khe khe khe... dūmai gerklę graužia, bjaurybés... dabar imu šitą, nesiartink, karštas gi !! mesk dar pjuvenų, paskandink jį po pjuvenom !! gerai ! démesio, statula pareina, kur ją dedu, čia ? taaaaip... tu tai išvis pasitrauk, tu be pirštinių, dar nudegsi... dar šitą mažulélį įkišiu į kamputį... taip, ir ant jo žiupsnelį... viskas, uždarom ! Ufffff... labai gerai, nieko nesudaužém, valio !... dabar palauksim kokias penkiolika minučių, tesirūko... leiskite mane į gryną orą, man kaaaaršta !!
Ką gi, penkiolika minučių praéjo, gal jau pažiūrim, kas ten mums gavosi ? Na na... atidarau ? Ooo, žiūrék, koks gražus tavo dubenélis ! Ir šitas... pala, nečiupk gi plikom rankom, jis dar labai karštas ! geriau aptaškyk jį vandeniu... va, gerai... o štai ir tavo statula, ji nuostabi ! ei, tik nesugalvok kišti jos į vandenį, ji gi stora, dar sprogs. Palauk, kol atvés... vaje, koks dailus tavo paukštelis ! tu patenkinta ? aš irgi !
Patrink dar, pjuvenų dervos purvas nusitrins... nebijokite pabrūžinti su kokiu nors cif'u arba bent su indų plovikliu, šitas purvynas gerai nusiplauna. Ką tu sakai, tu kiši savo raku dubenélius į indaplovę ?? sakai, jau bandei ? na, tu sakai - tu žinai, svarbu, kad nesugadintum. aš tai nesiryžčiau... aš rankomis viską...
Gerai, merginos, laikas tvarkytis, neužmirškite susirinkti savo daiktų. Néra už ką, brangioji, esu labai patenkinta, kad tu likai patenkinta savo darbais. Taip, kitą sykį mes dar gražiau padarysim!
Viso geriausio, važiuokite namo atsargiai. Iki, iki sekančio pirmadienio!
... ... ...
Tu žiūrék, jau ir ménulis patekéjo... jau vélu, jau ir man laikas namo..."






Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire